A 2024 szeptember 4-8. között Szilvásváradon megrendezett INEOS FEI Négyesfogathajtó Világbajnokság a magyar fogathajtás és lovassport számára kiemelkedő jelentőségű verseny, hiszen a negyven évvel ezelőtt ugyanitt megrendezett Négyesfogathajtó Világbajnokság még ma is fogalom a sport szakág számára. Akkor a Ménesbirtok jogelődjének nóniusz négyesfogata is részt vett ezen a megmérettetésen Krizsán Sándor hajtásában. 1984-ben a magyarok egyéniben és csapatban is világbajnokok lettek. Ez meghatározta Papp János felkészülési stratégiáját is.
Ez az eddigi 17. négyesfogathajtó világbajnokság, melyre 14 nemzet 41 hajtója érkezett a Bükk-hegység lábához.
A mezőhegyesi nóniusz fogat egy egyedi és kiemelkedő résztvevője volt a világbajnokságnak és a nemzetközi négyesfogathajtó mezőnynek, ugyanis minden ló Mezőhegyesen, a Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. ménesében született. Ez ritka ebben a sportágban, nemcsak a lovak magyar származása miatt, hanem mert a fogat összes lova egy tenyészetből származik. Szintén különleges, hogy csak kancák szerepeltek a fogatban. A nemzetközi mezőnyben dominálnak a modern sportló fajták és kevés a hagyományos fajta, mint a nóniusz. A fogat minden lova több éve kiképzés alatt áll, illetve nemzetközi versenyeken vettek részt már fiatal fogatlóként is rendszeresen.
A Világbajnokság első versenyszámában, a díjhajtásban Papp János segédhajtói Kovács Kármen és Németi Judit voltak. Történelmi fogatot láthattunk, mely megjelenésében az egykori magyar arisztokrácia eleganciáját hozta elegyítve a modern versenyhez szükséges profizmussal. – hallhattuk a verseny kommentárjában. Négy kanca volt a fogatban Nonius-16 Zsindely, Nonius-20 Zemplén, Nonius XIV-20 Cérna, Nonius XIII-11 Babóca. Nonius-20 Zemplén nagyanyja 266 Nonius XXXII-128 Aranyos szerepelt Szegedi Gábor versenyfogatában az 1999-ben Kecskeméten megrendezett Kettesfogathajtó Világbajnokságon. De ugyanennek a Nonius-20 Zemplénnek volt az ükanyja 138 Mezőhegyes-29 Dorisz, mely kanca a Krizsán Sándor fogatában 1984-ben tartalékos ló volt.
A maratonhajtásban Nonius XIV-20 Cérna helyett Nonius XIII-9 Adél versenyzett, a segédhajtók ezúttal Makoviczki Martin és Ifj. Papp János voltak. A pálya, melyet Alexander Flocke épített, nyolc izgalmas akadályából állt – kettőben vizes elem is volt – történeti vonatkozású dekorelemekkel tematizálva. Makoviczki Martin nagy ló egyesfogattal versenyez nemzeti és nemzetközi környezetben, lova Nonius XIV-15 Dante szintén a Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. lova. A zárónapon az akadályhajtás versenyszámban pedig újra a díjhajtás összeállítása szerepelt.
A felkészülést a többszörös Világ- és Európa bajnok, a holland Koos de Ronde segítette Papp János edzőjeként. Élve a holland edző kapcsolatrendszerével sok időt töltött fogatunk Hollandiában, ahol a világ legjobb négyesfogathajtóival tudott együtt készülni és versenyezni. Nyugat-Európának ez az a része, ahol istállót üzemeltet és versenyez a jelenlegi világbajnok az ausztrál színekben versenyző Exell Boyd is. Az edző iránymutatása szerint a csapat igyekezett több versenyen összemérni felkészültségét a szintén élvonalbeli holland Isbrand és Bram Chardonnal illetve a német válogatott tagjaival is azért, hogy a lovakat a nagy igénybevételhez hozzászoktassák.
„Az első jelentős versenynek a tavalyi szilvásváradi tesztversenyt tekintem, ahol a nemzetközi mezőny legjobbjai is rajthoz álltak. Sajnos a maratonhajtás versenyszámban felborultam, szerencsére sérülés nem történt, de a díjhajtás nagyon jól sikerült és azt gondolom, hogy ezzel a díjhajtás versenyszámban egy szintet sikerült lépni, amit az elmúlt egy évben meg is tudtam tartani. Ezzel a magyar fogatok között a legjobb díjhajtásokat sikerült elérni több versenyen. A tavalyi tesztverseny legnagyobb eredménye az akadályhajtás volt, ahol csak a (akkori) világbajnok Exell Boyd tudott megverni. Célunk a nemzetközi versenykörnyezetben való edzés mellett a részévétel volt minél több olyan rangos megmérettetésen, ahol a világ élvonalában versenyzők közt gyakorolhattunk. Az előkészületek további szakaszában több versenyen észlelhető volt, hogy az akadályhajtás pontosságával meg tudunk birkózni, viszont a hibátlan, kevés verőhiba mellett nagyobb tempót kell tudni hajtani. A maratonhajtás versenyszám tekintetében az tapasztaltuk, hogy a lovak pszichés állapota, küzdeni akarása és kondíciója kiváló. Sok versenyen a hatodik és a hetedik akadályban tudtuk a legjobb időt hajtani. A maratonhajtás tekintetében jól haladtunk, ugyanis a lovak igen gyorsak, erősek és kitartóak. Koncentrálni kell a nagy sebesség mellett és pontosságra is törekedni kell, ami igen nehéz az akadályok teljesítése közben. Ebben az időszakban, a tavalyi szilvásváradi tesztverseny után többször voltunk Hollandiában edzőtáborban. Részt vettünk a kijelölt válogató versenyeken, Exlooban, Fugyivásárhelyen (Oşorhei), Mélykúton, Písečnében Csehországban. Majd ismét egy hónapos edzőtáborban tartózkodtunk Koosnál. Rövid pihenő után pedig itt vagyunk a világbajnokság kapujában. Nagyon büszke vagyok a lovaimra, köszönöm a csapatomnak, a jelenlegi és korábbi edzőimnek és mindenkinek, aki támogatott a felkészülés alatt és nagyon hálás vagyok a fogat fenntartójának és tulajdonosának a Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt.-nek, hogy biztosította a feltételeket” – foglalta össze Papp János a szezon tapasztalatait a verseny előtt, aki fogatával Szilvásváradon a 2024-es Négyesfogathajtó Világbajnokságon egyéni 25. helyezést érte el. Ezzel a Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. fogata lett a 4. legjobb magyar fogat.